ūü•á Hvordan skriver man en god indledning?

Sp√łrgsm√•let er: Hvordan skriver man en god indledning?

Når man sætter sig ned og skal skrive en opgave, er det vigtigt at tænke over, hvordan man skriver en god indledning.
Det kan simpelthen være meget udslagsgivende for den karakter, censor giver for opgaven. 

Hvordan skriver man en god indledning?

Indledningen i en opgave er meget vigtig. Det er det f√łrste, l√¶seren m√łder. Den skal gerne g√łre et godt indtryk. L√¶seren skal nemlig meget gerne f√• en klar id√© om, hvad opgaven kommer til at handle om, hvad den kommer til at behandle.

 





Opgavesparring? 

Det er en disciplin at skrive en god opgave. 
Du skal vide, at vi også tilbyder hjælp med opgaven.
Vi vejleder i at skrive en god opgave. 




Hvad er en indledning?


Det er sådan set underordnet, hvad det er for en opgave, du skriver. Indledningen er vigtig i alle situationer.

Eftersom det netop er det f√łrste, l√¶seren m√łder, er det vigtigt, at man meget pr√¶cist indfanger, hvad det er, opgaven handler om.

Form√•let med en indledning er ganske enkelt at fange l√¶seren og f√łre ham eller hende ind i dit felt.

Du skal derfor med din indledning med det samme v√¶kke interesse og g√łre l√¶seren nysgerrig. Det er meget vigtigt, at indledningen er med til at give l√¶seren lyst til at l√¶se videre.

Det g√łr du bedst ved at skrive i et levende sprog. Det er vigtigt, at du ogs√• sikrer dig, at du skriver grammatisk korrekt, for findes der kommafejl og stave- samt tastefejl her, vil censor med det samme sl√• ned p√• det, n√•r den endelige karakter skal afgives.

Det er derfor en skam, hvis du g√•r p√• kompromis med din indledning. Det er v√¶sentligt, at du s√¶tter tid af til at g√łre den god.

Derfor er indledningen faktisk tit noget af det sidste, man skriver.

Specialekorrektur - bachelorkorrektur - ph.d-korrektur

Det er klart, at man k√łrer sig bedst i stilling, hvis man l√łbende skriver p√• sin indledning, for den er med til at g√łre rammen for opgaven helt skarp, men de sidste justeringer og den endelige finpudsning finder sted, n√•r du har skrevet opgaven.

Indledningen er vigtig i akademiske opgaver - ligesom abstractet er det. Du kan endda også læse om, hvordan man skriver et godt abstract.

Det nemlig s√•dan, at indledningen h√¶nger sammen med konklusionen, idet indledningen sammen med problemformuleringen stiller sp√łrgsm√•l, som konklusionen samler op p√• og besvarer. Der skal alts√• meget gerne v√¶re en sammenh√¶ng imellem indledning, problemformulering og endelig konklusion.

Det er lettest at se den sammenhæng, når man er ved at være færdig med sin opgave. Det er svært at ramme den fra begyndelsen, faktisk så godt som umuligt.

Hvis vi vender tilbage til indledningen, er det vigtigt at sl√• fast, at en god indledning er skrevet i et pr√¶cist sprog. En god indledning d√¶kker n√łjagtigt, hvad din opgave omhandler.

En god indledning fortæller ganske enkelt, hvad du i opgaven vil komme ind på, og hvordan du vil behandle dit emne.

 


Hvordan skriver man en god indledning?

  • Pr√¶sent√©r emnet/problemstillingen p√• en sp√¶ndende m√•de.
Det er her meget vigtigt, at læseren med det samme bliver klar over, hvad opgaven kommer til at dreje sig om. Læseren får her svar på, hvad opgaven handler om.

Læseren skal her ikke bruge krudt på at sætte sig ind i sagen og gætte sig til, hvad opgaven tematiserer.
Du kan med fordel tage udgangspunkt i et s√¶rligt citat fra opgaven, som du kredser om, og som dermed er afg√łrende for din unders√łgelse.

Du kan ogs√• tage udgangspunkt i en v√¶sentlig problemstilling eller tanke, som du bliver ved med at vende tilbage i l√łbet af din opgave.
En sådan indkredsning af opgaven er uden tvivl med til at skabe et præcist udgangspunkt for læseren.
 
  • Introducer til de tekster, du inddrager i din opgave.
N√•r du er n√•et videre fra en pr√¶cisering af problemfeltet, vil det v√¶re meget godt at skrive lidt om, hvilke tekster du √łnsker at g√łre brug af i din unders√łgelse. Du bruger her tid p√• at pr√¶sentere de centrale udgangspunkter for din problemformulering. L√¶seren f√•r derved lejlighed til at se n√¶rmere p√• de tekster og b√łger, du l√¶ner dig op ad, eller endda tager afstand fra, og det er med til at sk√¶rpe en forst√•else for l√¶seren.

Det er godt at bruge tid p√•. S√łrg her for, at du pr√¶senterer de centrale fakta p√• den rigtige m√•de: Forfatter, √•rstal, titel, forlag etc.

Hvis du her er i tvivl, vil vi hos Studiekorrektur meget gerne assistere med opgavesparring og med korrekturl√¶sning af opgaven efterf√łlgende, ganske enkelt for at skabe det bedste udgangspunkt for dig, n√•r karakteren skal gives.

Her kan korrekturlæsning af opgaven være en god idé. Vi har stor erfaring med at læse korrektur på specialer og på bacheloropgaver samt ph.d.-afhandlinger, eksempelvis.

Korrekturlæsning på opgaver
 
  • Skriv kort og direkte
Når man går i gang med at skrive en indledning, er der altid fare for, at man kaster sig ud i en for stor og omfangsrig præsentation.

Det kan v√¶re med til at forstyrre oplevelsen for l√¶seren, for det kan komme til at f√łles som en stor mundfuld, hvis du skriver for detaljeret om s√¶rlige afsnit i din opgave.

Det bedste er at holde sig oppe p√• et lidt h√łjere niveau og skrive overh√¶ngende og alts√• i mere generelle vendinger og termer om opgaven. Betragt derfor indledningen som en appetitv√¶kker, et menukort, hvor menuen, som l√¶seren nu skal igennem, v√¶kker lyst til videre fordybelse. Her er det godt ikke at skrive i for lange s√¶tninger.

Bedst er det at holde s√¶tningerne i kort snor og p√• den m√•de s√łrge for, at l√¶seren straks er med p√• budskabet. De korte s√¶tninger forst√•r man umiddelbart, og man slipper for at bruge tid p√• at pr√łve at nedbryde eventuelt kringlede s√¶tninger.
 
  • Juster indledningen, n√•r du er f√¶rdig med opgaven
Det smarteste, n√•r du skal skrive en god indledning, er, at du begynder med at skrive en indledning, f√łr du g√•r i gang med at skrive opgaven.

P√• den m√•de skyder du dig ind p√• det omr√•de, du vil behandle. Betragt da indledningen som en skabelon eller et udkast, du s√• l√łbende kan videreudvikle p√•, efterh√•nden som du skriver dig igennem opgaven.

Det er nemlig tit sådan, at man undervejs i skriveprocessen ændrer en lille smule på problemstillingen.

Derfor er det godt l√łbende at justere indledningen, ogs√• s√• du kan holde dig helt skarp med hensyn til endem√•let med opgaven.
Afslutningsvist kan du opkvalificere indledningen og s√łrge for, at den meget pr√¶cist beskriver, hvad du vil finde ud af i opgaven.

Billig korrekturlæsning af specialer, bacheloropgaver, SRP-opgaver, SSO-opgaver og Ph.d.-afhandlinger

Og s√łrg da ogs√• for, at indledningen ligesom resten af opgaven ender med at v√¶re l√¶st igennem af en med friske √łjne ‚Äď eksempelvis en korrekturl√¶ser, der er vant til at l√¶se korrektur p√• specialer.

En sådan finder du her hos Studiekorrektur, hvor der i sandhed er tale om billig og grundig korrekturlæsning af opgaver.

 


Et eksempel på en god indledning

Ovenst√•ende er rammes√¶tningen ‚Äď lad os glide videre til et eksempel, idet det typisk klarer perspektivet op.
F√łlgende er et eksempel p√• en god indledning.

Det er en indledning skrevet af en universitetsstuderende.

Indledningen er kort og pr√¶cis, og den efterf√łlges af en opridsning af opgavens struktur. Det er en god id√© at g√łre det p√• den m√•de, for det er med til at invitere l√¶seren ind i opgaven. Det skaber en forst√•else for rammen, et overblik, som er meget nyttigt, n√•r l√¶seren g√•r videre med opgaven.

Ret min opgave

Læseren kan derved også vende tilbage til opgavens skelet og orientere sig.
 
Med en s√łgning p√• internettet p√• romanen Don Quijote serveres en omfattende m√¶ngde data, som umiddelbart kan vise sig uoverskuelig. Man pr√¶senteres for forskellige og mange l√¶sninger. I v√¶rkets samtid, 1600-tallet, ans√• man den som en sproglig nyskabelse og en i√łjnefaldende parodi p√• de mange ridderromaner, der florerede og underholdt i samfundet. I 1700-tallet l√¶ste man den med s√¶rligt √łje for det satiriske aspekt ved don Quijotes fremf√¶rd.

I romantikken behandlede man snarere don Quijote som b√¶rer af konflikten mellem ideal og virkelighed. V√¶rket blev uden t√łven skrevet ind i den litteraturhistorie, man nedf√¶ldede omkring det nittende √•rhundrede. Siden er Don Quijote i det felt blevet en uomg√¶ngelig klassiker. Interessen for v√¶rket voksede, og det fik rollen som inspirationskilde for forfattere.

Endvidere indgik dette værk konkret i de romanteoretiske diskussioner, som sprang frem i 1900-tallet, med Erik Auerbach, Georg Lukács, Viktor
҆klovskij, Milan Kundera som fortalere for den som den f√łrste moderne roman. Netop romanen har i lang tid v√¶ret en dominerende faktor inden for litteraturfeltet, og det jeg vil s√¶tte fokus p√• med min tese: Don Quijote udtrykker sig p√• tekstn√¶rt plan som en moderne roman.

Jeg fokuserer p√• to tilgange i form af Georg Luk√°cs‚Äô filosofiske romanteori og Michail Bakhtins romanhistoriske teori. Jeg vil itales√¶tte disse to i forbindelse med Don Quijote. Derigennem er det mit m√•l, at romanformen diskuteres og bliver indsat i et litteraturhistorisk og ‚Äď kritisk perspektiv.

     Opgavens struktur præsenterer jeg her:
  1. Jeg vil som en indf√łrende bev√¶gelse pr√¶sentere forfatteren bag v√¶rket. Jeg vil da forankre Don Quijote i dens samtid. Dern√¶st s√łger jeg gennem andre forfatteres syn p√• romanen at markere dens urokkelige position i litteraturhistorien.
  2. Med den litteraturhistoriske forst√•else vil jeg dern√¶st pr√¶sentere f√łrste syn p√• romanformen med Georg Luk√°cs‚Äô Romanens teori. Dern√¶st vil jeg s√łge det udfoldet i en tekstn√¶r, fokuseret analyse i Don Quijote.
  3. Derefter henleder jeg opm√¶rksomheden p√• Michail Bakhtins romanteoretiske projekt med v√¶gt p√• kronotopeanskuelsen gennem Bakhtin og Don Quixote af Rigmor Kappel Schmidt. Det f√łlges af et analyseafsnit med udgangspunkt i Don Quijote.
  4. Afsluttende vil jeg samle disse to romanteoretiske funderinger til et samlet hele i henhold til at diskutere min tese fyldestg√łrende.
 


Korrekturlæsning kan hjælpe dig til en god indledning

Du skal ikke tage fejl af, at korrekturlæsning kan være med til at skabe det bedste fundament.

Det er virkelig vigtigt, at der ikke er grammatiske fejl i din indledning. Du skal her t√¶nke p√•, at det er det f√łrste, censor m√łder, og det er her, du skaber et f√łrsteh√•ndsindtryk. Er det ikke bedst, at du s√łrger for, at du med en god indledning skaber det bedste indtryk?

S√łrg derfor for, at der ikke er nogen grammatiske fejl.
  • Der m√• ikke v√¶re nogen kommafejl i din indledning.
  • Der m√• ikke v√¶re stave- eller tastefejl i indledningen.
  • Der m√• for alt i verden ikke v√¶re kringlede s√¶tninger i din indledning.
 
Her er det meget godt, hvis du på forhånd sætter tid af til at få læst korrektur på din indledning og endda også meget gerne på hele din opgave. Det kan hjælpe dig frem mod en god karakter for din opgave.
Det kan v√¶re, du kender en i din omgangskreds. Det kan ogs√• v√¶re, du v√¶lger at g√łre brug af en professionel korrekturl√¶ser.
  • S√• kan du sikre dig, at der ikke er kongruensfejl i din opgave.
  • Du kan sikre dig, at der ikke er misvisende ordvalg eller forvirrende afsnit.
  • Vi kan ogs√• hj√¶lpe dig med at rette op p√• referencer og litteraturliste samt formalia.
Studiekorrektur er en god mulighed. Her kan du reservere tid til korrekturl√¶sning af din opgave til en god pris, og du kan v√¶re vis p√•, at vi behandler alle opgaver med √łje for kvalitet.
Vi kan læse korrektur på din danske opgave eller på din engelske opgave. Vi læser korrektur på bachelorprojekter, specialer, ph.d.-afhandlinger og alle andre former for mindre opgaver, herunder også SRP-korrekturlæsning.
 


Tilbud på korrekturlæsning af dit speciale

G√•r du med en lille knude i maven, som du √łnsker at f√• l√łst op for? Kan vi hj√¶lpe dig? Er det kommatanker, der rumsterer, og er det tanker om, at du ikke er sikker p√•, at du har skrevet pr√¶cist nok i alle afsnit, der nager dig?
Det kan der rådes bod på.

‚≠źÔłŹ‚≠źÔłŹ‚≠źÔłŹ‚≠źÔłŹ‚≠źÔłŹ

Studiekorrektur på Trustpilot



Det er en meget typisk fornemmelse, der opstår hos den studerende. Den rammer gerne, når specialet er ved at være skrevet færdigt. Det skal snart afleveres, og her er det, at tankerne summer. Er der stavefejl? Er der sætninger, der er svære at forstå? Hvad vil censor slå ned på? Kan det ikke være en god idé med korrekturlæsning af specialet? Hvad koster korrektur på et speciale?

Vi vil s√• gerne skabe s√• meget ro som overhovedet muligt. Derfor tilbyder vi opgavesparring og l√łbende korrektur p√• din opgave, s√•ledes at du altid er opdateret og grammatisk skarp i opgaven.
Du m√• alene af den grund meget gerne enten ringe eller skrive til os, hvis du har sp√łrgsm√•l. Du kan f√• fat i Martin p√• 7199 8084 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
 


Priser og bestilling af korrekturlæsning

 

  • Standardkorrektur

    pr.
    normalside
    2995
    • Fejlfri opgave.

      Rettelse af kommafejl, b√łjningsfejl, stave- og tastefejl.
       
    • Pris: kun 29,95 DKK
      pr. normalside a 2.400 tegn
      (inkl. mellemrum).

  • Premiumkorrektur

    pr.
    normalside
    3495
    • Fejlfri opgave.

      Rettelse af kommafejl, b√łjningsfejl, stave- og tastefejl.

      Inkl. sproglige forbedringer samt feedback.

    • Pris: kun 34,95 DKK
      pr. normalside a 2.400 tegn
      (inkl. mellemrum).

No reviews yet
Write a review
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0